Спорядження велосипедиста

велотуризм | 30.12.2008 15:41

Спорядження велосипедистаЗ чого починається захоплення гірським велосипедом? - З надійного і якісного спорядження, яке не підведе Вас в екстремальній ситуації, убереже від травм при падінні, буде зручне і довговічне в експлуатації. Як Ви вже очевидно зрозуміли, існує величезна кількість фірм, що випускають найрізноманітніші види і типи спорядження для різних класів гірських велосипедів. Не вдаючись до детальних подробиць і не розбираючи достоїнства і недоліки кожної конкретної моделі тієї або іншої фірми, ми розповімо Вам лише про основне спорядження велосипедиста, без якого йому просто не обійтися.

Рукавички велосипедиста.
Рукавички для їзди на гірському велосипеді повинні відповідати наступним вимогам:

* бути зручними на руці
* забезпечувати максимальний комфорт при їзді і захищати гроно руки при ударах і падіннях

Випускаються два основні види велосипедних рукавичок:

1. короткі велосипедні рукавички - в яких кінчики пальців залишаються відкритими
2. довгі велосипедні рукавички - рукавички що закривають повністю гроно руки і що забезпечують максимальний захист.

Для жорсткої, агресивної їзди на велосипеді в стилі FREERIDE, кращі рукавички, що закривають руку повністю. Для любителів спокійнішої їзди, а також їзди на велосипеді в стилі CROSSCANTRE, чудово підійдуть рукавички з відкритими пальцями. Ціна велосипедних рукавичок коливається в районі від 15 до 50$.

Шлем велосипедиста.
Без перебільшення можна сказати, що шлем для велосипедиста є найбільш важливою частиною спорядження. Багато початківців нехтують велосипедним шоломом, проявляючи цим, як їм здається свою “крутизну”. Не вірте в це! Наявність велосипедного шолома є обов'язковою не тільки на змаганнях, але і на звичайному гірському маршруті. Пам'ятаєте, що при падінні, велосипедний шолом убереже Вашу голову від струсів, а часто, і врятує Ваше життя. Велосипедні шоломи бувають двох типів: звичайний, і що закриває все обличчя (варіант трохи полегшеного мотоциклетного шолома).

Перший тип велосипедних шоломів найбільш розповсюджений у, практично, всіх категорій велосипедистів.

Другий - застосовується для спеціальних видів змагань по DAWUNHIL, коли учасник змагань проходить складну трасу на граничній швидкості і падіння може привести до серйозних травм голови і шийних хребців. Ці велосипедні шоломи користуються так само популярністю у “крутих” велосипедистів, що катаються в стилі FREERIDE. Ціна велосипедного шолома в районі від 25 $ до 150$.

Футболка велосипедиста.
Найбільш практична футболка з коротким рукавом. В принципі будь-яка футболка годиться для їзди на велосипеді. Але моя рада - купити справжню велосипедну футболку. І ось чому: матеріал з якого пошиті всі хороші велосипедні футболки, має одну дуже важливу особливість - він “дихає”. Це дуже цінна якість - означає, що навіть сильно просочившись потім, така футболка миттєво висихає, а не прилипає до тіла, у відмінності від звичайної футболки. Матеріал такої велосипедної футболки сам по собі досить міцний і добре “тримає” дрібні зацепи об вітки і кущі. Ну і не остання справа - зовнішній вигляд велосипедиста :-) .
Ціна велосипедної футболки від 30$ до 65$.

Велосипедні шорти (для “фрірайда”).
Надмірно говорити, що хороші велосипедні шорти, з ушитими всередину спеціальними “памперсами”, це перш за все повний комфорт під час їзди. Особливо це добре відчувається після 14-15 кілометрів їзди на велосипеді. Тоді розумієш, що якість матеріалу, з якого виготовлений “памперс” і його товщина мають велике значення значення.

Так от про якість: матеріал виготовлення - щільний капрон. Усередині велосипедних шортов ушиті тонкі еластичні велосипедні труси з “памперсами”, що щільно облягають тіло. До речі можна купити велосипедні труси і окремо. Це вже залежатиме від вашого смаку, стилю їзди і фінансових можливостей. Ціна від 35$ до 70$.

Рюкзак велосипедиста.
Хочете відчувати себе комфортно на маршруті? Подумайте про компактний, легкий і місткий рюкзак велосипедиста, бажано з вентильованою системою верстата, який зручно “сидить” на спині, не підстрибуючи до голови на крутому спуску по каменях і не бовтаючись з одного боку в інший віражах.
Об'єм рюкзака велосипедиста повинен бути приблизно на 8-12 літрів, щоб окрім запасу води в 2-3 літри, там можна було б покласти аптечку першої допомоги, ремонтний набір, насос, карту і ще багато різних і потрібних речей.

Взуття велосипедиста.

Для чого велосипедистові потрібне спеціальне взуття? Чим погані звичайні кросівки, в яких і ходити зручно і кататися. Все правильно! Кросовки цілком годяться для їзди на гірському велосипеді, тим паче, що часто, дійсно доводитися йти пішки. Проте, існує причина по якій багато, все-таки купують велосипедне взуття. Точніше дві серйозні причини:

1. наявність на велосипедному взутті спеціальних клямок для педалей. Перевага велосипедного взуття добре відчувається на довгих і коротких, пологих і крутих дистанціях - неважливо. Головне, що робота ноги що клацнула до педалі набагато ефективніше, ніж ноги що вільно тисне на педаль, оскільки рух відбувається відразу в двох напрямах: одна нога штовхає вниз, а інша тягне педаль вгору, тоді як на звичайних педалях рух відбувається тільки завдяки штовханню педалей вниз. Виграш в потужності приблизно 20-25%, що в умовах велосипедних змагань, погодитеся, немало.
2. наявність у велосипедного взуття жорсткої підошви, яка, при тиску на педалі, рівномірно розподіляє навантаження на всю ступню, збільшуючи таким чином ефективність роботи ніг.

До недоліків велосипедного взуття можна віднести незручність ходіння пішки (у такому варіанті пересування жорстка підошва заважатиме). Існують, так само і моделі велосипедного взуття для любителів гірських прогулянок і подорожей, де головна вимога це зручність, а не швидкість. Для цих цілей як не можна краще підходять високі черевики з щодо м'якою підошвою, що дозволяє без всяких утруднень йти пішки.
Ціна велосипедного взуття від 70$.


Теги: , , , , , , , , , ,

Перевезення на суспільному транспорті

велотуризм | 29.12.2008 16:37

Велосипед можна перевозити на всіх видах суспільного транспорту - на літаку, поїзді, автобусі або автомобілі. Але найчастіше за нього доводиться доплачувати як за додатковий багаж.

Багато авіакомпаній не беруть за велосипед додаткової плати (якщо загальна вага багажу не перевищує встановлені ліміти), але є і такі, в яких за перевезення потрібно окремо доплачувати близько 60-100 $. У будь-якому випадку перед вантаженням в літак велосипед потрібно підготувати до перевезення: зняти переднє колесо і педалі, упакувати все в картонну коробку або в спеціальний ящик, пропонований авіакомпаніями (за 10 $).

У країнах Азії і Африки до велосипедів відносяться як до звичайного багажу і беруть їх з собою у вагон. У Європі у всіх приміських і регіональних потягах, потягах IR, а також в ICN також офіційно дозволено перевозити з собою велосипед, але тільки в спеціально відведеному вагоні як багаж.

Його можна завантажити у вагон самостійно вже при вантаженні в потяг. І лише в США велосипед примушують заздалегідь здавати в багаж. При цьому не потрібно розбирати його на частини. Але всі сумки, речі і запчастини потрібно обов'язково зняти і узяти з собою - за їх втрату ніхто відповідальності не несе.

Практично на всіх поромах велосипеди можна перевозити безкоштовно. Для них часто виділено спеціальне місце для парковки. Або велосипед можна самому укотити на борт і залишити при собі на весь час поїздки.

У міжміських автобусах, де багаж зберігається в спеціальних порівняно маленьких за об'ємом відсіках, велосипеди прийнято перевозити тільки в розібраному вигляді. А там, де речі складаються на дах, велосипед можна і не розбирати, але його потрібно міцно прив'язати і бажано в останній момент, щоб він опинився зверху на пакунках і саквояжах.

У міських автобусах велосипеди перевозити заборонено. Але реальна необхідність в цьому виникає тільки у тому випадку, коли велосипед зламаний. В цьому випадку кондуктор може і дозволити сісти в автобус. Так само не можна перевозити велосипеди в метро.

Але на іноземців з велосипедами і там дивляться поблажливіше, ніж на місцевих жителів. В крайньому випадку, завжди можна послатися на те, що в київському метро велосипеди провозити можна. Місцевим чиновникам і поліцейським доведеться лише вибачатися і пояснювати, що у них влада не така "демократична", як в Україні.


Теги: , , , , , , , ,

Який велосипед придбати?

велотуризм | 27.12.2008 15:02

Який велосипед придбати?Кращий відпочинок - активний відпочинок. Найпопулярнішим же засобом пересування у любителів активного відпочинку є велосипед. І якщо Ви вирішили долучитися до здорового способу життя, то перше, що потрібно зробити - купити велосипед. Ми Вам розповімо як купити велосипед, зробивши правильний вибір.

На тему правильного вибору при покупці велосипеда написано вже не мало статей, основні принципи підбору, в яких, більш-менш сходяться. Але там в основному описуються “технічні” питання з якими стикаються люди що вирішили купити велосипед (і це теж поза сумнівом потрібно знати). А в цій статті ми Вам розповімо про деякі помилки і помилки людей, що вперше стикаються з вибором і покупкою велосипеда. Це, на додаток до ознайомлення з “технічною” стороною питання, сподіваємося, остаточно позбавить Вас від помилок, і велосипед приноситиме Вам виключно позитивні емоції.

І так, Ви вирішили купити велосипед - по-перше потрібно розуміти, для яких цілей ви збираєтеся його використовувати. Чим визначеніше завдання - тим простіше буде вибір велосипеда. Розуміючи, як Ви кататиметеся, Ви заздалегідь зможете включити ті критерії відбору, які поведуть Вас до правильного вибору моделі велосипеда.

Виробники велосипедів спеціально розбивають модельні ряди на класи, щоб при загальній визначеності із стилем, покупець вже вибирав модель велосипеда, відповідну його вимогам і матеріальним можливостям.

Перше і одна з найпоширеніших помилок людей, коли вони вирішують купити велосипед - це вважати, що потрібно чітко визначитися з сумою що витрачається на покупку велосипеда. Такий підхід зажене Вас в жорсткі рамки, обмежить ваш пошук і не дасть концентруватися на головному - чи підходить Вам саме цей велосипед. Звичайно грошовий чинник важливий і його нікуди не подінеш, але, з одного боку, як мовиться, “навіщо витрачати більше, якщо Ви не відчуєте різниці”, а з іншої - “ми не так багаті, щоб купувати дешеві речі”. Розглянемо це питання:

Купити дорогий велосипед?
Перш ніж купувати дорогий велосипед, потрібно зрозуміти, чи зможете Ви оцінити по гідності всі ті переваги велосипеда дорожчої моделі відносно дешевшої. Звичайно, чим дорожчі компоненти велосипеда, тим вони якісні (що, до речі, теж не завжди вірно). Але у велосипедній індустрії багато деталей спеціально розраховуються для гонок і/або для екстремального використання. У них закладається такий запас міцності, щоб вони не підвели навіть при самих екстремальних навантаженнях. І якщо екстремальна їзда не входить у Ваші плани - це будуть дарма витрачені Вами гроші, що навряд чи принесе Вам задоволення.

Корисно іноді, при покупці велосипеда, зупинитися на виборі менш дорогої моделі велосипеда, а заощаджені гроші витратити на велоодяг, аксесуари для велосипеда, велобагажник на вашу машину або навіть на ще один велосипед для дружини або дитини.

Купити дешевий велосипед ?
Якщо Ви обмежені в засобах, є великий шанс помилитися - купити велосипед з імітацією під характеристики які Вам потрібні, і на практиці така економія приведе тільки до додаткових витрат. У кожної функціональної особливості є своя ціна, і вона має свою межу, нижче за яке варіантів просто бути не може.

Наприклад, неможливо купити дешевий двохпідвісковий велосипед, щоб у нього підвіска працювала так, як вона насправді повинна працювати. Причин для розчарування виникає безліч - велика вага, низькосортні матеріали, не якісна збірка. Компоненти низької якості не зможуть виконувати свої функції, вони тільки відніматимуть у Вас сили і нерви при їзді, а так само гроші на ремонт і обслуговування велосипеда.

Кожна деталь велосипеда працює у відповідність зі своїм якісно-ціновим рівнем, і чим ближче цей рівень до мінімуму, тим меншого Вам потрібно чекати від неї. Якщо ціна велосипеда низька, а заявлені функціональні можливостей багато - амортизаційна вилка, рама із заднім амортизатором, дискові гальма, алюмінієва рама - тим більше шансів, що все це або не працюватиме взагалі, або вийде з ладу найближчим часом після покупки велосипеда.

Краще не купити відповідний, але такий, що перевищує ваші фінансові можливості, велосипед відразу, чим купити компромісно дешевий велосипед, і через декілька днів вже шкодувати про своє придбання.

З вище сказаного можна зробити висновок, що в основна “група ризику” (залишитися незадоволеним або просто розчарованим купленим велосипедом) це покупці найдешевших і найдорожчих велосипедів. Плануючи купити модель велосипеда середнього рівня, у Вас з'являється хороший вибір і Ви позбавляєтеся від крайнощів.

Другу поширену помилку, людей тих, що вперше купують велосипед, в тому, що вони вважають за необхідне обов'язково узяти з собою знайомого “велосипедного профі”. Сумнівів в компетентності такої людини немає, але річ у тому, що бажаючи вам кращого, він мимоволі вибиратиме велосипед зовсім не Вам, а собі. Орієнтуючись на свій стиль катання і навантаження, які він звик випробовувати на велосипеді.

Звичайно, якщо ваші інтереси схожі, і Ви разом стрибатимете на дертах або дертиметеся в круті підйоми - він зробить правильний вибір за Вас. Але слухати думку людини, що стрибає на своєму велосипеді з багатометрової висоти, про те, яким повинен бути Ваш велосипед для прогулянок в парку або спокійного катання на дачі - справа невдячне.

Можна піти по простішому і в той же час надійнішому шляху - розпитати знайомих, які купували велосипед в якій-небудь фірмі, і залишилися задоволеними сервісом, обізнанністю персоналу при підборі моделі велосипеда, які їм там продемонстрували. А при покупці велосипеда, скористатися їх рекомендаціями.

На закінчення хочеться сказати, що якщо Ви читаєте статті про те, як правильно вибрати велосипед, означає Ви серйозно вирішили підійти до питання покупки велосипеда. Це правильно, що Ви не хочете ухвалювати рішення на ходу і в поспіху, не вивчивши питання настільки, щоб оцінити обізнанність продавця і знати відмінності моделей, серед яких ви робите вибір.
Бажаємо Вам правильного вибору і вдалої покупки!


Теги: , , , , , , , ,

Техніка велопоїздок

велотуризм | 11.12.2008 16:13

Техніка велопоїздокПри правильній організації і плануванні маршруту велопоїздки виявляються доступними практично всім здоровим людям, незалежно від віку і фізичної підготовки. Перш ніж відправлятися в дорогу, потрібно тільки оволодіти простими навиками по збірці, регулюванню і ремонту велосипеда, технікою їзди на ньому і ознайомитися з правилами дорожнього руху.

Початківцям слід вибирати маршрути по населеній і менш пересіченій місцевості з розвиненою дорожньою мережею. Бажано уникати заболочені і піщані ділянки, вибирати сприятливий для подорожей сезон і прагнути до того, щоб бездоріжжя і ділянки з складним, пересіченим рельєфом не перевищували 10-15% загальної протяжності маршруту.

На велосипеді можна проїхати по маршруту з будь-яким рельєфом місцевості, незалежно від якості дороги. На невеликих ділянках з особливо складним рельєфом на деякий час велосипедист легко може "перекваліфіковуватися" в пішохода і везти велосипед поряд з собою або переносити його через перешкоди.

На хорошій дорозі з рівним рельєфом в безвітряну погоду досвідчені велотуристи рекомендують дотримуватися такого режиму: 27 хв їзди - 3 хв пішки, 23 хв їзди - 2 хв пішки, привал 5 хв. Якщо рельєф місцевості, стан дороги і погана погода вимушують часто сходити з велосипеда, можна рухатися 50-55 хв і 5-10 хв відпочивати.

При сильному зустрічному вітрі час руху пішки збільшується за рахунок скорочення часу на зупинки. Це допомагає розім'яти працюючі м'язи, відновити циркуляцію крові, ввести в норму ритм дихання. В кінці денного перегону пішохідні паузи можна збільшувати.

За один день (6-7 год їзди) можна без зусиль подолати 60-70 км., а в сприятливих умовах (рівний профіль, хороший стан дороги, попутний вітер) - до 100-120 км. У гірських районах з сильно пересіченим рельєфом і бездоріжжям можна розраховувати не більш ніж на 30-40 км. Затримки можуть бути викликані також проколом шин, дрібними і крупними поломками велосипеда, несприятливими погодними умовами.


Теги: , , , , , , , , ,

З чого складається велосипед?

велотуризм | 12.11.2008 11:26

З чого складається велосипед?Рама
Одним з ключових конструктивних елементів велосипеда будь-якого типу є його рама. Рама з вилкою і колеса, в основному, визначають поведінку велосипеда в різних умовах. Протягом багатьох десятиліть зовнішній вигляд велосипеда практично не мінявся, Рама велосипеда виготовлялася з восьми труб, ще три труби йшли на передню вилку. У останніх 20 років у виготовленні рам відбулися істотні зміни. Спочатку з'явилися тріатлоністи і це привело до буму нетрадиційних конструкції шосейних рам, пізніше почали активно розвиватися гірські велосипеди. Сучасні матеріали і технології дозволили розробити нові концепції велосипеда і якщо раніше велосипеди були тільки жорсткі, то зараз широко використовують амортизаційні вилки і задні незалежні підвіски (різних типів). Так само дуже поширені жіночі (відкриті) велосипедні рами.

Матеріали велосипедних рам
Найбільш традиційний матеріал, використовуваний для виготовлення якісних рам, - леговані сталі, другий матеріал, одержуючий все більше і більше розповсюдження, - це різні сплави алюмінію. Дорогі велосипеди роблять з титану (найбільш спірного матеріалу зараз) і карбонових волокон. У недорогих велосипедах, наприклад, дорожніх, як і раніше використовуються недорогі сталі.

Якісні труби для рам виготовляє лише декілька фірм в світі, таких як Reynolds, Columbus, Ritchey. Ці труби розробляються з урахуванням розподілу навантаження у велосипеді.

Хорошу раму можна зробити з будь-якого з чотирьох основних типів матеріалів, все питання в тому, які технології використовуються і скільки це коштуватиме. Також важливі традиції фірми розробника. Але деякі загальні моменти можна виділити.

Легована сталь (зазвичай хромомолібден)
Цей матеріал найбільш відомий і широко використовуваний. Останнім часом він поступається своїми позиціями алюмінію, проте це багато в чому пов'язано не з якістю рам з цих матеріалів, а із співвідношенням ціна/якість. Як правило, говорять про те, що цей матеріал дешевий і поширений, має високу надійність і гнучкість, важчий, ніж алюміній і схильний (при неакуратному відношенняі) до іржі. Мова йде про найбільш поширений варіанті таких рам. Фірми, що займають лідируючі позиції в виробництві рам і труб для них досягають виняткових результатів і можуть зробити раму на будь-який смак. Проблема полягає в тому, що для отримання таких результатів треба застосовувати дорогі операції. При роботі з легованими сталями використовуються два основні методи скріплення труб: зварка і паяння. У разі зварки труби спеціальним чином зварюються у стик. У разі паяння труби заходять один в одного (або використовуються спеціальні муфти). Вважається, що паяння дозволяє отримати велику жорсткість, стійкість до коливань і міцність на розрив при тій же вазі. Історично були розвиненіші паяні рами, оскільки паяння дозволяло при необхідності провести заміну вузла в дорогій рамі.

Алюміній
Рами з алюмінію відрізняє трохи більша ціна і менша вага, висока жорсткість, не схильність іржі. Існує два основні типи скріплення труб: зварка і склеювання, останнім часом почало також з’являтись і паяння алюмінієвих сплавів. Є думка, що склеювання недостатньо надійне, хоча ніяких серйозних підтверджень цьому немає, і з урахуванням того, що серйозні виробники дають довічну гарантію на раму (для першого власника), це навряд чи може створити проблеми. Одна з проблем алюмінієвих рам - це накопичувана втомна напруга, що може позначитися при тривалому інтенсивному використання (мова йде про роки). Останнім часом почали з'являтися варіанти сплавів, багато в чому позбавлені цього недоліку. Також у алюмінію достатньо великі залишкові деформації.

Титан
Висока вартість, висока надійність, маленька вага, пружність, малі залишкові деформації.

Карбон
Висока ціна, велика міцність і пружність, стійкість до силових дій в одному напрямі. Останнім часом почали з'являтися і композитні рами, коли на тонку титанову основу нарощується шар карбону. Подібна конструкци володіє достоїнствами обидвох конструкційних матеріалів, компенсуючи їх недоліки, має рацію при збільшення ціни.

Геометрія велосипедних рам
При виготовлення замовлених рам для велогонщиків враховуються такі параметри як зріст, довжина рук і ніг, а також особливості педалювання і це з урахуванням жорстких регламентів і традиційних конструкції велосипедів для шосейних гонок. До цих параметрів також відноситься відстань від землі до верхньої горизонтальної труби (stand-over), при виборі «свого» розміру рами це ключовий параметр. При розробці рам фірми виробники враховують особливості експлуатації і вам досить вибрати тип велосипеда і розмір рами під себе. Мінімальна база у шосейних велосипедів, за рахунок цього вони дуже маневрені і динамічні, у турінгів і гібридів вона найбільша (відмінності зазвичай в 5-7 см), за рахунок цього такі велосипеди дуже добре поводяться на рівній дорозі.

Велосипедні вилки

Амортизаційні вилки, що випускаються фірмами, дуже різноманітні. Технічні рішення, вживані в них, також дуже різноманітні. Для того, щоб достатньо детально показати, що буває, довелося б привести дані каталогів найбільших виробників, таких як: Marzocchi, Manitou, Headshok (Cannondale), Rockshox, RST. В рамках цієї статті це неможливо. Тут тільки найзагальніші рекомендації. Покупка бюджетного велосипеда з амортизаційною вилкою, як правило, не виправдана. Якщо ви обмежені в засобах, вам швидше за все є сенс купити велосипед з жорсткою вилкою. Пізніше можна буде купити вилку окремо (перед покупкою велосипеда вам сенс уточнити чи можлива установка амортизаційної вилки на ваш велосипед). За типом використання вилки діляться на вилки для MTB (різних типів), для hybrid"ів. Фірма Cannondale випускає їх і для шосейних і туристських велосипедів. Залежно від типу вилки відрізняються вагою, робочим ходом і тому подібне. При покупці є сенс довіряти фірмі виробникові, в інструкціях або каталогах приводиться достатньо повна інформація, яка допоможе вам зробити вибір. При виборі вам є сенс уточнити наступні речі, по-перше що є робочим матеріалом (за рахунок чого відбувається амортизація). Тут можливі наступні основні варіанти і їх комбінації - еластомер, пружини, пневматика або рідинні (наприклад масляні) амортизатори. Від типу робочого матеріалу багато в чому залежать умови експлуатації, наприклад чи можна використовувати вилку взимку, яке технічне обслуговування треба проводити. По-друге, дуже важливі можливості регулювання амортизаційної вилки, настройки для велосипедистів вагою 60 або 100 кг сильно відрізняються, і в деяких випадках вам може знадобитися купувати додаткові аксесуари, яких може не бути у продажу. До цього пункту примикає можливість модифікації (upgrade), проте врахуйте що в наших умовах не завжди можливо зробити те що рекомендує фірма виробник. По-третє багато вилок мають можливість відключення амортизації, це часто дуже корисно. Якщо ви цікавитеся повнопідвісковими велосипедами те ці рекомендації також багато в чому відносяться і до задньої підвіски. Ще раз повторю що тут також треба довіряти фірмі виробникові, вони діють в умовах жорсткої конкуренції і не зацікавлені в обмані.

Велосипедні колеса

Говорити про колесо в цілому не зовсім коректно, в загальному випадку колесо складається з обода, втулки, спиць і покришки з камерою. Хороше колесо - це колесо, зібране з відмінних компонентів. Іноді деякі компоненти відсутні або суміщені. Наприклад, у відмінних карбонових колесах фірми Spinegry традиційних спиць немає.

Використовувані колеса - один з найбільш важливих параметрів велосипеда, багато в чому саме колеса і визначають тип велосипеда. Одна і та ж рама з різними колесами веде собе принципово по різному. По рамі часто непросто визначити, що за велосипед перед вами, наприклад, гібриди по багатьом параметрам дуже схожі на MTB для неагресивної їзди. По колесах первинна классифікаци дуже проста, якщо у велосипеда широкі колеса діаметром 26 дюймів, то перед вами - MTB, якщо колеса діаметром 700 мм, то перед вами - дорожній або шосейний велосипед (інші розміри (діаметри) поширені набагато менше двох цих типів). Діаметр коліс визначає його швидкісні характеристики, чим він більший, тим легше їхати швидше. Ширина коліс визначає його прохідність і також швидкісні характеристики. Чим колеса ширші, тим більше прохідність і тим гірші швидкісні характеристик (із-за слабкішого накачування, тертя і ваги). Дуже важливий параметр - щільність накачування коліс, якщо однотрубки гойдають до 10-12 атмосфер, клінчера (700x28) - до 6-8 атмосфер, то колеса для MTB зазвичай - від 3 до 5 атмосфер. Чим щільніше колесо накочене, тим менше енергії витрачається на продавлювання колеса (тертя кочення) і більше енергії йде на рух вперед.

Спиці необхідні для додання колесу пружності і міцності. У сьогодення найбільш поширені колеса, зібрані на 32 спицях. 36 спиць використовуються, коли потрібна підвищена надійність і міцність без сильного ограничення по вазі (наприклад, в touring"ах) і іноді у велосипедах початкового рівня. В принципі бувають конструкції і на 40 спиць. Менше спиць використовують, як правило, в дорогих велосипедах, наприклад, для гоночних шосейних велосипедів іноді використовують варіант з 14 спицями спереду і 16 ззаду. Також на характеристики колеса (міцність, пружність, жорсткість) впливає малюнок збірки, якщо раніше колесо збирали так, що кожна спиця перетинала три інших (збірка в «три хрести»), то зараз використовується варіант збірки як з двома перетинами, так і варіант «сонечко» (взагалі без перетинів), або комбіновані варіанти.

Резина/шини

Один і той же велосипед з різними шинами веде себе принципово по різному. Шини випускаються для будь-яких погодних, рельєфних умов, для велосипедистів різної підготовки. Вибір правильної гуми для кожної поїздки істотно полегшить вам рух. Поставивши колючкувату широку гуму (700x40) на гібрид ви наблизите поведінку велосипеда на дорозі до поведінки MTB, поставивши вузькі клінчера (700x28) ви наблизите його поведінку до шосейного велосипеда. У разі MTB гладка гума типу слік (slick) і напів-слік полегшить ваш рух по хорошої дороги з твердим покриттям. Функції переднього і заднього колеса на велосипеді відрізняються, тому часто на них використовуються різні покришки. Також слід врахувати, що зараз в ходу два варіанти ніпилення для камер, Presto (велоніпель, французький ніпель) і Schraeder (автоніпель). Для деяких ободів потрібний подовжений ніпель. Відповідно обода бувають двох типів, і при покупці камери для вашого велосипеда слід враховувати тип використовуваного ніпеля.

Кермо

В даний час на велосипедах використовуються три основні типи рулів. Перший варіант - це традиційний руль-рога (кермо з перепадом), він використовується на гоночних і туристських велосипедах. Для руху по дорогах він має декілька дуже серйозних переваг. Основне з них те, що він дозволяє варіювати посадку на велосипеді, тобто, використовуючи різні беручкі керма, ви можете їхати як в агресивній низькій посадці, так і в спокійній верхній. Також дуже зручні використовувані з таким кермом ручки гальм і перемикачів. Другий варіант рулів - це плоске кермо, воно використовується на MTB і дорожніх велосипедах, таке кермо поступається керму з перепадом при русі по дорозі, проте він дозволяє краще маневрувати в складних умовах. Для того, щоб мати можливість варіювати посадку на таке кермо можна встановити роги. Третій варіант рулів - висхідне кермо, воно зазвичай встановлюється на утилітарних або дорожніх велосипедах. Четвертий варіант - «тріатлонне кермо» з «рогами», що стирчать сильно вперед. Використовується тріатлоністами і на шосейних гонках з роздільним стартом або темпових.

Навішування/устаткування

Устаткування, яким комплектується велосипед, весь час удосконалюється, моделі обновляються щороку. Основні елементи оснащення велосипеда включають: передній і задній перемикач з ручками перемикачів, гальма з ручками гальм, передню і задню втулки, касету (задні зірки), передні зірки, ланцюг, шатуни, педалі, підсідельний штир, рульову колонку. Фірма Shimano пропонує три основні підтипи своїх виробів. Кожен підтип у свою чергу складається з декількох повних лінійок (груп) компонентів. Перва підтип - це старші компоненти для MTB, вони зазвичай використовуються в дорогих велосипедах для екстриму/спорту. Зверху-вниз це XTR, Deore XT, Deore LX, STX-RC. Другий підтип - це компоненти середнього класу для MTB, іспользуютс у велосипедах для відпочинку (MTB, hybrid). Це STX, Alivio, ACERA-X, Altus. Третій - це велика група використовуються в шосейних велосипедах, це Dura-ace, Ultegra, 105sc, Rx100, RSX, 300ex. Особливості кожною з цих груп пов'язані з умовами експлутациі. Так гірські групи повинні безвідмовно функціонувати в складних гірських умовах, повинні мати надійні гальма, великий діапазон передавальних чисел. Для утілітарних/прогулочних велосипедів фірмою Shimano випускається група початкового рівня Tourney (Tourney 30/22/15/05). Предлагаєтс група для дітей - MJII. Для велосипедів класу BMX випускаються компоненти серії SHIMANODX. Для заміського туризму випускається група Nexave, в якій крім звичайних гальм пропонуються дискові. Група Nexus містить 4/7 швидкісну задню втулку, особливо зручну в городських/прогулочних велосипедах.

Підходи до комплектації велосипедів дуже різні. Іноді на велосипед ставиться все устаткування однієї групи. Іноді використовується декілька різних груп, наприклад ставляться все навішування Deore XT, а гальма і задній перемикач XTR. Такий підхід дозволяє оптимізувати ціну велосипеда. У деяких спеціальних випадках можуть комбінуватися шосейні і гірські групи. Можливо також використання компонентів різних фірм. Якщо ви збираєтеся самі заніматьс комплектацією вашого велосипеда, то при покупці компонентів треба враховувати сумісність різних частин, подібна інформація міститься наприклад в каталозі фірми Shimano.

Перемикачі

Для того, щоб мати можливість пристосуватися до різноманітних умов руху (рельєфу, вітру і тому подібне), більшість сучасних велосипедів мають пристрої перемикання передач. Вони дозволяють змінювати співвідношення між зусиллями і швидкістю.

Найбільш поширені перемикачі перекидають ланцюг між зірками. Цей тип перемикачів був запропонований фірмою Campagnolo на початку 50-х років. Передній перемикач перекидає ланцюг між двома або трьома шестерінками. Три шестерінки використовуються у разі MTB або hybrid, шосейні велосипеди можуть мати як дві, так і три шестерінки. Задній перемикач перекидає ланцюг між 6-9 шестерінками. Всі подібні перемикачі діляться на два типи, що мають фіксуючий механізм і що не мають його (фрикційні перемикачі). За наявності фіксуючого механізму перемикання відбувається з характерним клацанням. Як правило, сучасні задні перемикачі мають той, що фіксує механізму, у разі переднього - це залежить від типу групи.

Ручки перемикачів.
У шосейних групах ручки перемикачів і гальм встановлюються на руль-рога. Зараз використовується три типи перемикачів. Перший - це dual-control (іноді їх називають ручки-автомати). Мабуть, це найбільш зручний тип перемикачів, в цьому випадку ручка перемикача швидкостей суміщена з ручкою гальм, підтягання здійснюється бічним натисненням на ручку гальм, скидання - за допомогою спеціального важеля. Другий тип - це традиційний перемикач, що встановлюється на верхню трубу рами. Третій тип - це bar-end перемикач, він встановлюється на кінець рулюючи (кріпиться в торець), перемикачі цього типу часто використовується у велосипедах з складними умовами експлуатації, наприклад, в touring"ах.

У гірських групах використовується два основні типи ручок перемикачів. Перший варіант -ето манетки (використовувані в системі Rapidfire від Shimano), ручки мають два важелі, один для руху ланцюга з великих зірок на менші, другий - в інший бік. Перемикання здійснюється за допомогою пальців (зазвичай великого і вказівного). У них використовуються оптичні індикатори швидкості. Другий варіант - це грип-шифт (Grip-shift від фірми SRAM), перемикач виглядає як обгумоване кільце, одягнене на кермо (приблизно як ручки на мотоциклах), перемикання здійснюється його обертанням (для переключені на велику зірку - вперед, меншу - назад). Іноді ще використовуються перемикачі типу Top Mounts, з одним важелем.

У міських велосипедах часто використовуються перемикачі, розташовані в задній втулці, наприклад, група Nexus Shimano має 4 і 7 швидкісну втулку

Педалі

Звичайні педалі підходять практично до будь-якого велосипеда. Для ефективнішого педалювання необхідно використовувати або тукліпси (пристрій, наприклад з пластика або тканини для фіксації взуття в педалях), або контактні педалі. В даний час орієнтуватися на тукліпси не доцільно, краще відразу звикати до контактних педалей. Контактні педалі сполучають велотуфлі з педалямя за допомогою спеціального пристрою. Після вставання на педалі вони защипуються з характерним клацанням, для роз'єднання досить зробити рух п'ятою убік або вгору. Контактні педалі дозволяють регулювати зусилля відстібання, це полегшить вам звикання до них. Зараз імєєтс три основні типи контактних педалей - Spd, Look і Time. Якщо Spd і Time використовуються як з гірськими, так і з шосейними велосипедами, то Look, як правило, тільки з шосейними. Найбільше розповсюдження в останнє брешемо отримує система Spd, пропонована Shimano. Саме вона зробила контактні педалі доступними для любителів. Часто людей лякає те, що у разі контактних педалей вони фактично пристебнуті до велосипеда, насправді автоматика контактних педалей надійна, і у разі падіння - вони відстібаються. Також має сенс враховувати, що при їзді в контактних педалях ви отримуєте принципово інший рівень контролю за велосипедом і за рахунок цього підвищується безпека.


Теги: , , , , , , , , ,
Пiзнiше »